Jak zaksięgować gadżety reklamowe i rozliczać VAT za gadżety dla pracowników?

Jak zaksięgować gadżety reklamowe i rozliczać VAT za gadżety dla pracowników?

Używanie w swoich działaniach marketingowych gadżetów z logo jest powszechna praktyką, stosowaną przez mniejsze i większe firmy. Uprzejmy upominek promujący nasz produkt lub usługę jest dobrze odbieranym gestem, który wyraża naszą dbałość o wzajemne biznesowe relacje i skutecznie przyczynia się do budowania świadomości naszej marki w oczach odbiorców. Jak właściwe księgować akcesoria z logo firmy przekazywane naszemu otoczeniu biznesowemu?

Jaką funkcję pełnią drobne gadżety reklamowe?

Gadżety z logo marki o małej wartości do kwoty 100 zł są wręczane przy najrozmaitszych okazjach naszym pracownikom, klientom, kontrahentom, ale nie tylko. Nieodpłatne przekazanie logowanych produktów może mieć miejsce podczas targów, konferencji czy dni pracy zorganizowanych dla studentów. Stosujemy je w celu promocji naszej firmy, reklamy naszego produktu i zapewnienia sobie pożądanego poziomu sprzedaży. Przydatny w codziennym życiu i atrakcyjny wizualnie prezent będzie chętnie używany, a co za tym idzie, będzie efektywnie utrwalał nazwę naszego przedsiębiorca w oczach odbiorców.

 

 

Kiedy zakup prezentów może być kosztem podatkowym?

W trakcie prowadzonej działalności możemy mieć wątpliwości, jak ująć upominki reklamowe w ewidencji podatkowej i kiedy zakup artykułów reklamowych powoduje konieczność prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Nabyte prze firmę gadżety reklamowe w całości są kosztami uzyskania przychodu, czyli wydatkami reklamowymi, gdy służą prezentacji produktu, zachowaniu, zabezpieczeniu lub zwiększeniu sprzedaży.

Materiały reklamowe i informacyjne w działalności gospodarczej a podatek VAT

Każdy podatnik musi wiedzieć, kiedy artykuły zorientowane na cele związane z działalnością gospodarczą implikują prawo do odliczenia VAT w 2023 roku. W jakich sytuacjach przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów jest działalnością reklamową, a kiedy stanowi już działanie reprezentacyjne, które należy opodatkować. Zgodnie z ustawą o VAT przekazanie lub zużycie towarów, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekraczał 10 zł nie wymaga obowiązku wykazania należnego z tego tytułu VAT, nie trzeba także prowadzić listy osób obdarowanych.

Materiały reklamowe i informacyjne bez wartości użytkowej dla konsumenta

W przypadku, gdy materiały reklamowe i informacyjne nie posiadają dla odbiorcy wartości użytkowej, jak na przykład ulotki, foldery czy katalogi reklamowe, nie podlegają opodatkowaniu vat od towarów i usług. Bez znaczenia jest wtedy jednostkowa cena nabycia towaru lub koszt wytworzenia.

Prezent o małej wartości do 20 zł

Nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamowe, stanowiących prezenty o małej wartości (cena jednostkowa poniżej 20 zł) nie pociąga konieczności opodatkowania podatkiem od towarów, ani konieczności prowadzenia ewidencji. Wiele wyjaśnień w tej kwestii dał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 września 2021 r.

Prezenty powyżej 20 zł

W sytuacji, gdy wartość gratisów z logo jest wyższa lub przekracza w roku podatkowym kwotę 100 zł pojawia się obowiązek naliczenia podatku VAT, a podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Pamiętajmy, że jako koszty reklamowe mogą zostać uznane wyłącznie wydatki reklamowe związane z prezentacją i promocją produktu/usługi nastawione na zabezpieczeni czy zwiększenie sprzedaży. Grupa upominków, która pomaga kształtować wizerunek przedsiębiorcy jako podmiotu gospodarczego, jest uznawana za prezenty reprezentacyjne i zazwyczaj ich łączna wartość przekracza 100 zł, a to sprawia, że podlegają one rozliczeniu w kosztach podatkowych.

Obdarowany czasami musi rozliczyć przychód

Czy osoba obdarowana ma obowiązek rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych, PIT? warto mieć na względzie, że fakt, iż za coś nie zapłaciliśmy, nie zawsze oznacza dla fiskusa, że nie należy tego opodatkować. Gratis od naszej firmy z logo stanowi przychód - kiedy więc powstaje obowiązek zapłaty podatku? Gdy łączna wartość prezentów przekroczy 200 zł.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl